قلب الکتریکی خودرو
 
IRANCAR خرید و فروش ماشین سبک وسنگین
مرکز تخصصی خرید وفروش انواع ماشین(ایران کار)
 
 
سه شنبه 17 / 10 / 1391برچسب:, :: 5 بعد از ظهر ::  نويسنده : محسن
آخرین قیمت انواع باتری و بررسی بازار یکی از حیاتی‌ترین لوازم جانبی خودرو
 
قلب الکتریکی خودرو

 
 
استارت ، روشنایی و سیستم جرقه‌زنی در سیلندر خودرو ، این‌ها قابلیت هایی هستند که یک باتری خودرو در حالت پایه باید فراهم کند و به همین دلیل با کنار هم گذاشتن حرف اول این امکانات در انگلیسی به باتری‌های SLI یا باتری خودرو می‌رسیم.
 
 

به گزارش «عصرخودرو» باتری قلب الکتریکی خودرو است و از جمله معدود قطعاتی است که نبودش یا مشکل داشتنش خودرو شما را به کلی از زندگی ساقط می‌کند. صنعت ساخت باتری در ایران سابقه نسبتا طولانی دارد اما به میزان سابقه این صنعت نه تنها نتوانسته‌ایم سهم خوبی از بازار کسب کنیم بلکه به پیشرفت چشمگیری نیز دست پیدا نکرده‌ایم و در روزگاری به سر می‌بریم که باتری‌های تولیدی کشورمان به قطعاتی از ترکیه یا کره نیازمند هستند و به تنهایی نمی‌توانند گزینه‌ای خوب در بازار به حساب بیایند. هم‌اکنون بخش عمده‌ای از بازار کشور در دست باتری‌های خارجی است که تعدادی از آن‌ها به صورت قاچاق تنها با تحمل شرایط سخت ارزی وارد کشور می‌شوند و تعدادی از آن‌ها که نمایندگی رسمی دارند علاوه بر شرایط سخت ارزی مجبور به تحمل شرایط سخت واردات و انواع مالیات‌ها و هزینه‌های بیمه نیز هستند.

چند نوع باتری داریم ؟

از آنجایی که باتری قلب الکتریکی خودرو است لذا نیاز به مراقبت دارد و انواع باتری با توجه به نوع مراقبت و میزان آن با هم متفاوت هستند.سرب اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده باتری است و قیمت باتری نیز با کم و زیاد شدن قیمت سرب دستخوش تغییر می‌شود.در کل سه نوع باتری از نظر شرایط نگهدای وجود دارند.دسته نخست باتری‏های آب اسیدی نیاز‏مند مراقب کامل هستند و آب این باتری‏ها مرتبا باید چک شود و در حد متعادل نگاه داشته شود . مهم‏ترین مشکل این باتری‏ها در هوای گرم نمایان می‏شود ، جایی که مراقبت روزانه از این باتری‏ها باید در مدت زمان کوتا‏ه‏تری صورت گیرد . دسته دوم باتری‏ها با مراقبت کمتری نیاز دارند و برای افزودن آب باتری و تعدیل آن شرایط ساده‏تری برای مشتریان فراهم شده است . اما دسته سوم و معروف‏ترین نوع باتری که هم‏اکنون در بازار از استقبال خوبی برخوردار است نوع اتمی یا سیلد است که به هیچ مراقبتی نیاز ندارند و محفظه آن‏ها کاملا پلمپ شده و در صورت خرابی چاره‏ای جز دور انداختن آن‏ها نخواهید داشت . مکانیزم این باتری‏ها نیز اسیدی است و در کل تفاوت عمده‏ای با باتری‏های اسیدی قدیمی ندارند اما می‏توانند طول عمر به مراتب بیش‏تری از باتری‏های قدیمی داشته باشند و دیگر نیاز به مراقبت ویژه نخواهند داشت . قیمت این باتری‏ها به نسبت گران‏تر از نمونه‏های اسیدی است و در مقابل آسایش بیش‏تری را فراهم می‏کنند .

چه باتری باید بخریم ؟

برای خرید باتری متناسب با خودرو‏تان پیش از هر چیز باید با فروشنده و متخصص این امر مشورت کنید . باتری به صورت استاندارد برای استارت خودرو ، سیستم روشنایی و جرقه زنی شمع ها مورد استفاده قرار می‏گیرد لذا در صورت استفاده از هر وسیله الکتریکی دیگری در خودرو نیاز به تقویت باتری استاندارد خودرو خواهید داشت . واحد سنجش باتری در بازار آمپر است و شرکت‏های تولید کننده و وارد‏کننده نیز بر اساس آمپر باتری را قیمت‏گذاری می‏کنند . برای مثال هم‏اکنون باتری‏های اتمی موجود در بازار به ازای هر آمپر بین 3000 تا 3500 تومان در انواع مختلف قیمت دارند .هیچ‏گاه نمی‏توان با نظر شخصی باتری متناسب با خودرو را انتخاب کرد . برای مثال خودرو تندر 90 به باتری 60 آمپر نیاز دارد اما عمده باتری‏های 60 آمپر بازار پایه بلند هستند ودر محفظه مخصوص باتری تندر 90 به خوبی جاگذاری نمی‏شوند و ممکن است کاپوت در هنگام بسته شدن به آن ضربه وارد کند لذا برخی فروشندگان باتری گزینه 55 آمپر را به مشتریان پیشنهاد می‏کنند که در عوض پایه کوتاه دارند و برای نصب در این خودرو مناسب هستند .

به سراغ چه برندی برویم ؟

هم‏اکنو نبرند‏های معتبر جهانی و ایرانی در بازار ایران به وفور یافت می‏شوند اما شرایط ارزی بازار را به سمتی پیش برده که مشتریان در شرایط کنونی نظرشان را 180 درجه نسبت به چند ماه قبل تغییر داده‏اند و برند‏های ایرانی را به دلیل قیمت مناسب‏تر به باتری‏های خارجی ترجیح می‏دهند.صنعت باتری‏سازی تقریبا تنها صنعت مرتبط با حوزه خودرو و الکترونیک است که چینی‏ها هنوز نتوانسته‏اند بازار آن را به اختیار خود در آورند . بخش عمده این بازار هم‏اکنون در اختیار برند‏های کره‏ای است و بازار ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست . یکی از معتبر‏ترین گروه‏ای کره‏ای حاضر و فعال در بازار ایران گروه دلکور است که در حقیقت شرکتی کره‏ای با پیشینه آمریکایی است و شامل سه برند دلکور ، پوما ، سین ، شارک ، هگزا ، رویال و پلاتینیوم می‏شود. این برندها در رده‏های کیفی مختلف دسته بندی می‏شوند و در زمره باتری‏های نسبتا گران‏قیمت بازار قرار می‏گیرند و برند دلکور در بین آن‏ها از بهترین کیفیت برخوردار است و پوما نیز از نگاه فروشندگان در رتبه بعدی قرار دارد . همچنین از بین برند‏های دلکور در ایران برند هگزا از کیفیت خوبی در بین این گزینه‏ها برخوردار نیست و وضعیت ثابتی نیز در بازار ندارد.یکی دیگر از گروه‏‏های بزرگ باتری‏سازی جهان در ایران ATLASBX است که از معروف‏ترین محصولاتش در بازار ایران می‏توان به هنکوک ، جگوار و تایگر اشاره کرد . این شرکت کره‏ای به عنوا نبرند باتری سازی شرکت معتبر تایر‏سازی هنکوک شناخته می‏شود و از سال 1944 تا کنون در این زمینه فعال است . یکی از معدود نمایندگان چینی حاضر در بازار ایران شرکت یوآسا گلوبال است . این شرکت در سال 1977 با اتحاد شرکت یوآسا ژاپن و شرکت جرنال باتری آمریکا شکل گرفت . هم‏اکنون شاهد عرضه برند‏های نوا ، راکت و گلوبال از این برند در ایران هستیم که البته در حال حاضر حضور نوا بیش‏تر از سه محصول دیگر در بازار محسوس است . به گفته فروشندگان باتری‏های وارد شده از شکرت یوآسا به ایران توسط کارخانه این شرکت در چین به تولید می‏رسند.از جمله برند‏های معتبر دیگر حاضر در بازار وارداتی باتری کشور می‏توان به لوجیکس و هیوندای نیز اشاره کرد . بدون شک سلطان باتری‏های ایرانی شرکت بزرگ صبا‏باتری است ، باتری ساز‏های دیگری نظیر برنا ، اربیتال و اتمیک نیز در رتبه‏های بعدی قرار دارند و البته در این بین باتری توان نیز بخش عمد‏ای تجهیزات مورد نیاز دیگر شرکت‏های باتری‏سازی کشور را تامین می‏کند و هم‏اکنون سهم عمده‏ای از بازار باتری‏های اسیدی را در اختیار دارد . یک باتری به طور متوسط از یک تا سه سال عمر می‏کند .باتری‏ها در بازار معمولا با 15 ماه گارانتی عرضه می‏شوند که گفته‏ می‏شود 3 ماه از این گارانتی در اختیار فروشنده است و 12 ماه برای مشتری در نظر گرفته شده است در حالی که تاریخ گارانتی در کل از زمان نوشتن فاکتور از سوی فروشنده آغاز می‏شود.

باتری خراب بدهید ؛ تخفیف بگیرید :

همیشه در نتیجه خراب شدن یک باتری مشتری به سراغ خرید باتری جدید می‏رود . باتری قطعه‏ای نیست که در صورت خراب شدن دور انداخته شود بلکه از همان قطعه خراب‏شده شرکت‏های مرتبط می‏توانند حداکثر استفاده را بکنند لذا فروشندگان باتری "داغی" یا باتری خراب شده را در ازای قیمتی از مشتری می‏گیرند و هزنیه آن را از قیمت باتری که مشتری می‏خواهد کسر می‏کنند . معمولا نرخ رسمی داغی به ازای هر آمپر باتری خراب 500 تومان تعیین می‏شود اما عمده فروشندگان این حوزه حاضر به پرداخت هزینه‏ای بیش از 20 هزار تومان برای باتری خراب نیستند .

وضعیت بازار باتری در روز‏های سخت :

هفته گذشته بار دیگر دریای ارز خروشان شد و قیمت دلار تا 3500 تومان نیز افزایش یافت تا بار دیگر بازار کشور در کریسمس و کمبود کالا‏های وارداتی به روز‏هاس سختش باز گردد . قیمت‏هایی که در بازار این هفته مشاهده می‏کنید مرجع مناسبی برای قضاوت در مورد قیمت باتری نیستند و ممکن است اکنون که این مقاله را می‏خوانید بار دیگر با نوسان ارز دستخوش تغییر شده باشند لذا هدف تنها بررسی دقیق اوضاع حاکم بر بازار باتری خودرو در کشور و نگاهی کلی به آن است .کارشناسان می‏گویند کاهش قدرت خرید مردم و مچنین تعرفه‏های گمرکی سنگین و نواسانات ارز و مشکلات انتقال آن به شرکت‏های تولید‏کننده خارجی چشم‏اندازی روشنی را برای وارد‏کنندگان باتری رقم نمی‏زند. شرکت‏های تولید‏کننده باتری کشور در این شرایط به دو گروه تقسیم می‏شوند . برخی از این شرکت‏ها تا 80 درصد در زمینه تولید باتری مستقل هستند و در شرایط فعلی خط تولیدشان هر چند کند اما به نسبت قدرت‏مند از دیگر شرکت‏ها مشغول فعالیت است اما در مقابل برخی شرکت‏ها که مونتاژ کننده باتری به ویژه با همکاری ترک‏ها هستند به تبع تحریم‏ها و شرایط سخت واردات روز‏های خوبی را پشت سر نمی‏گذارند. در حال حاضر اکثر مصرف‏کنندگان به سمت باتری‏های داخلی و به خصوص باتری‏های اسیدی تمایل پیدا کرده‏اند.

 

برند

Delkor

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

3400

 

 

برند

Puma

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

3350

 

 

برند

Shark

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

3000

 

 

برند

CENE

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

3000

 

 

برند

Hyundai

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

3500

 

 

برند

Logix

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

2800

 

 

برند

NOVA

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

2800

 

 

برند

Persis

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

3000

 

 

برند

Forte

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

2800

 

 

برند

Hexa

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

3050

 

 

برند

Solite

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

2650

 

 

برند

Varta

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

3400

 

 

برند

Hankook

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

3100

 

 

برند

صبا

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

2150

 

 

برند

توان(اتمیک)

نوع باتری

اتمی

قیمت(هر آمپر)

2450

 

 

 

برند

صبا

نوع باتری

اسیدی

قیمت(هر آمپر)

2200

 

 

برند

توان(اتمیک)

نوع باتری

اسیدی

قیمت(هر آمپر)

2400

 

 

 

 

يکشنبه 17 دى 1391 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


ویسایت ایران کار به عنوان بزرگترین مرکز تخصصی ماشین افتخار دارد که در زمینه ی خرید,فروش,مشاوره ماشین آلات و خودروهای سنگین و سبک در دنیای اینترنت فعالیت کند. منتظر نظرات شما هستیم شماره تماس: 09369541966
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خرید و فروش ماشین سبک و سنگین ایران کار و آدرس irancar.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 53714
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1